Siirry eteenpäin päästäksesi ehdotettuihin tuloksiin

    Lieventävien asianhaarojen käytäntö

    Huomaa: Tässä artikkelissa ei käsitellä COVID-19:ään liittyviä tilanteita. Tutustu artikkeliin COVID-19 ja lieventävät asianhaarat saadaksesi lisätietoja lieventävien asianhaarojen kattavuudesta COVID-19:ään liittyvissä tilanteissa, etenkin kattavuuden rajoituksista varauksissa, jotka on tehty 14.3.2020 jälkeen.

    Voimaantulopäivä: 20.1.2021

    Yleiskatsaus

    Tässä lieventävien asianhaarojen käytännössä kerrotaan, miten peruutuksia käsitellään, kun varauksen jälkeen ilmenee odottamattomia tapahtumia, joihin et voi vaikuttaa ja joiden vuoksi varauksen käyttäminen on mahdotonta tai laitonta. Tätä käytäntöä sovelletaan sekä majoitus- että elämysvarauksiin.

    Kun tämä käytäntö sallii peruutuksen, käytäntö on määräävä ja etusijainen varauksen peruutusehtoon verrattuna. Vieraat, joihin vaikuttaa jokin tämän käytännön kattama peruutusperuste, voivat peruuttaa varauksensa ja saada olosuhteista riippuen rahana maksettavan hyvityksen, matkustuspisteitä tai muun korvauksen. Majoittajat ja elämysjärjestäjät, joiden varauksiin tämän käytännön kattama peruutusperuste vaikuttaa, voivat peruuttaa ilman kielteisiä seuraamuksia, mutta olosuhteista riippuen heidän kalenterinsa voidaan sulkea peruutetuiksi päiviksi.

    Käytäntö kattaa seuraavat peruutusperusteet

    Tässä käytännössä käytetään termiä "peruutusperuste" viittaamaan seuraaviin tilanteisiin, jotka tapahtuvat varauksenteon jälkeen ja joita ei voi ennakoida varauksentekovaiheessa, ja ne estävät varauksen toteutumisen tai kieltävät sen laillisesti.

    Muutokset viranomaisten asettamiin matkustusvaatimuksiin. Sellaiset odottamattomat muutokset valtiollisten viranomaisten asettamiin viisumi- tai passivaatimuksiin, jotka estävät matkakohteeseen matkustamisen. Tämä ei käsitä kadonneita tai vanhentuneita matkustusasiakirjoja tai muita vieraan matkustuslupaan liittyviä henkilökohtaisia olosuhteita.

    Julistetut hätätilat ja epidemiat. Viranomaisten julistamat paikalliset tai kansalliset hätätilanteet, epidemiat, pandemiat ja kansanterveydelliset hätätilanteet. Tähän eivät sisälly sairaudet, jotka ovat endeemisiä tai yleisesti esiintyviä tietyillä alueilla, kuten malaria Thaimaassa tai denguekuume Havaijilla.

    Viranomaisten asettamat matkustusrajoitukset. Sellaiset viranomaisten asettamat matkustusrajoitukset, jotka estävät kohteen sijaintipaikkaan matkustamisen, sijaintipaikassa oleskelun tai sijaintipaikasta palaamisen tai kieltävät sen. Tämä ei sisällä ei-sitovia matkustustiedotteita eikä vastaavia viranomaisten antamia ohjeita.

    Sotilaalliset toimet ja muut vihamielisyydet. Sotatoimet, vihamielisyydet, hyökkäykset, sisällissota, terrorismi, räjähdykset, pommitukset, kapinat, mellakat, kansannousut, kansalaislevottomuudet ja yhteiskunnalliset levottomuudet.

    Luonnonkatastrofit. Luonnonkatastrofit, luonnonmullistukset, laajat käyttökatkokset (esim. sähkö tai vesi), tulivuorenpurkaukset, tsunamit ja muut ankarat ja epänormaalit sääilmiöt. Tähän eivät sisälly sääolosuhteet tai luonnonolosuhteet, jotka ovat niin yleisiä, että ne ovat ennakoitavissa kyseisessä paikassa. Hyvä esimerkki tästä ovat hurrikaanit, joita esiintyy Floridassa hurrikaanikauden aikana.

    Käytäntö ei kata näitä peruutusperusteita

    Kaikki muu. Tämä käytäntö sallii peruutukset vain yllä määriteltyjen peruutusperusteiden takia. Peruutuksia muiden kuin yllä määriteltyjen peruutusperusteiden takia ei sallita. Esimerkkejä tilanteista, joissa tämä käytäntö ei salli peruutuksia, ovat seuraavat: odottamaton sairastuminen tai loukkaantuminen; viranomaisten määräämät velvoitteet, kuten lautamiehenä toimiminen, oikeudessa esiintyminen tai sotilaspalvelukseen liittyvät velvoitteet; matkustustiedotteet tai muut viranomaisten ohjeet (jotka eivät täytä matkustuskiellolle asetettuja vaatimuksia); varauksen syynä olevan tilaisuuden peruutus tai siirtäminen; ja kuljetushäiriöt, jotka eivät liity peruutusperusteeseen, kuten tiesulut tai lentojen tai juna-, bussi- tai lauttavuorojen peruutukset. Jos peruutat varauksen näissä tapauksissa, hyvitettävä summa määräytyy varaukseen sovellettavan peruutusehdon mukaisesti.

    Mitä minun pitää tehdä seuraavaksi

    Jos ilmoitamme asiasta sinulle tai julkaisemme tietoja, jotka vahvistavat tämän käytännön koskevan varaustasi, noudata antamiamme peruutusohjeita. Kun olemme ilmoittaneet käytännön koskevan sinua tai julkaisseet tietoja tämän käytännön soveltamisesta, sinun pitäisi voida peruuttaa tämän käytännön mukaisesti menemällä Matkat-sivulle ja peruuttamalla varaus, johon käytäntö vaikuttaa. Jos uskot tämän käytännön koskevan varaustasi, mutta emme ole ilmoittaneet tästä sinulle tai julkaisseet tietoja peruutusperusteesta, ota meihin yhteyttä peruuttaaksesi varauksesi. Sinun pitää aina olla valmis toimittamaan asiakirjoja, jotka osoittavat, miten peruutusperuste on vaikuttanut sinuun tai varaukseesi.

    Jos sinulla on kysyttävää, ota meihin yhteyttä.

    Muita tietämisen arvoisia asioita

    Tämä käytäntö koskee kaikkia varauksia, joiden alkamispäivä on voimaantulopäivänä tai sen jälkeen. Käytäntöä ei sovelleta Luxe-varauksiin, joihin sovelletaan erillistä Luxe-vieraan hyvityskäytäntöä.

    Saitko tarvitsemasi avun?

    Aiheeseen liittyviä artikkeleita