Ehdotukset näkyvät hakusyötteen kirjoittamisen jälkeen. Tarkista käyttämällä ylös- ja alas-nuolinäppäimiä. Valitse enter-painikkeella. Jos valinta on lause, kyseinen lause lähetetään hakuun. Jos ehdotus on linkki, selain siirtyy kyseiselle sivulle.
Ehdotukset näkyvät hakusyötteen kirjoittamisen jälkeen. Tarkista käyttämällä ylös- ja alas-nuolinäppäimiä. Valitse enter-painikkeella. Jos valinta on lause, kyseinen lause lähetetään hakuun. Jos ehdotus on linkki, selain siirtyy kyseiselle sivulle.

Näin ylität vieraiden odotukset

Vieraiden arvostelut auttavat palveluasi erottumaan Airbnb:llä.
Kirjoittanut Airbnb 13. touko 2025
Päivitetty 13. touko 2025

Hyvien arvioiden ja positiivisten arvostelujen avulla voit saada enemmän varauksia ja tuloja. Paranna palveluasi vieraiden antaman palautteen perusteella.

Syväluotaus-osiosta näet kokonaisarviosi, julkiset arvostelut, yksityiset viestit sekä yksityiskohtaiset arviot vieraanvaraisuudesta, sijainnista (tilanteen mukaan), luotettavuudesta ja arvosta.

Vieraanvaraisuus

Vieraat haluavat tuntea, että he ovat tervetulleita ja että heistä välitetään. Pyri parhaasi mukaan tarjoamaan laadukasta palvelua ja ennakoimaan heidän tarpeensa.

  • Ajoita tervetuloviesti. Varmista, että vierailla on kaikki tarvittavat tiedot ennen palvelun alkamista. Valokuvaaja voi esimerkiksi antaa tarkan sääennusteen ja suositella sopivaa vaatetusta.
  • Tutustu vieraisiisi. Lähetä vieraille viesti ja kysy heidän mieltymyksistään ja tarpeistaan palvelun räätälöimiseksi. Catering-tarjoaja voisi kysyä allergioista ja muutoksista ruokalistaan.
  • Ota vieraan näkökulma huomioon. Osa vieraista ei välttämättä ole käynyt kaupungissasi tai maassasi aiemmin. He saattavat tarvita lisäapua alueella liikkumiseen tai paikallisten tapojen ymmärtämiseen. Pyri suhtautumaan heihin lämpimästi ja avuliaasti ja kommunikoi kunnioittavasti.
  • Ota mukaan ylimääräisiä tarvikkeita. Varaudu mahdollisiin ongelmiin, kuten työkalujen tai välineiden rikkoutumiseen tai siihen, että vieras unohtaa tärkeän esineen. Personal trainer voisi esimerkiksi pakata mukaan ylimääräisiä joogamattoja.
  • Ole yhteydessä jälkikäteen. Lähetä palvelun jälkeen viesti, jossa kiität vieraita ja kerrot mahdollisista seuraavista vaiheista. Valokuvaaja voisi esimerkiksi kertoa, milloin kuvat ovat saatavilla, tai kokki välittää vieraille erityisen mieluisan ruokalajin reseptin.

Sijainti

Jos tarjoat palvelua yrityksesi toimitilassa tai julkisessa tilassa, vieraita pyydetään arvioimaan sijainti. Kosmetologi saattaa esimerkiksi tarjota kasvohoitoja omassa kylpylätilassaan, kun taas valokuvaaja voi järjestää kuvauksen puistossa. Vieraat arvostavat viihtyisiä tiloja, jotka ovat puhtaita ja hyvin varusteltuja.

  • Aseta vieraan mukavuus etusijalle. Kun tila on puhdas ja turvallinen, vieraat nauttivat helpommin palvelusta. Hierojan kannattaa esimerkiksi pitää kylpylätilat puhtaina, jotta vieraat voivat rentoutua syväkudoshoidon aikana.
  • Lähetä yksityiskohtaiset kulkuohjeet. Kerro vieraille selkeästi, millainen paikkasi on ja missä tapaatte. Mieti myös, miten mahdolliset pysäköintiin ja julkiseen liikenteeseen liittyvät ongelmat voi ratkaista. Jos hyödynnät yleistä tilaa, anna ohjeet sisälle tulemiseen. Pidä myös esteettömyys mielessä. Onko esimerkiksi valokuvauspaikkasi esteetön?

Jos matkustat vieraan luokse, häneltä ei pyydetä palautetta sijainnista.

Luotettavuus

Vieraat odottavat tarjoajalta sujuvaa palvelua. Odotukset pitää siis asettaa vieraille selkeästi, viestinnän tulee olla selkeää ja oikea-aikaista, ja asiat täytyy pitää järjestyksessä.

  • Ole erityisen täsmällinen. Varmista, että ilmoituksesi kuvaus ja kuvat vastaavat tarkasti sitä, mitä vieraat saavat. Hiusstylisti voisi esimerkiksi kuvailla käyttämiään tuotteita ja tekniikoita sekä liittää mukaan valokuvia erilaisista nutturakampauksista ja palmikoinneista.
  • Reagoi vieraiden kyselyihin. Aseta palveluaikasi Ilmoitukset-välilehdellä, jotta vieraille on selvää, milloin olet varattavissa. Ota ilmoitukset käyttöön Airbnb-sovelluksessa ja laitteesi asetuksissa, jotta näet vieraiden viestit välittömästi ja voit vastata niihin nopeasti.
  • Suunnittele etukäteen. Valmistele tarvikkeet hyvissä ajoin, jotta pystyt tarjoamaan palvelusi ajallaan. Kokki voisi esimerkiksi pilkkoa vihannekset etukäteen vieraan luona valmistamaansa keittoa varten.
  • Ota mukaan kaikki tarvitsemasi apu. Jos tarjoat palvelua suurelle ryhmälle tai palvelusi on monitahoinen, saatat tarvita avustajan. Sinun pitää ilmoittaa vieraille avustajistasi riittävissä ajoin etukäteen, jotta heillä on mahdollisuus peruuttaa varaus veloituksetta.
  • Saavu ajoissa. Jos tarjoat palvelun vieraan luona, mieti kulkureitti ja ota ruuhkat huomioon.
  • Kunnioita kohdetta. Jos tarjoat palvelua jonkun muun asunnossa, jätä tila sellaiseksi kuin se oli saapuessasi.

Arvo

Vieraat etsivät palveluja, jotka ovat poikkeuksellisen laadukkaita hintaansa nähden. Mieti, miten voit tehdä tuotteistasi entistä erityisempiä ja vieraiden maksaman hinnan arvoisia.

  • Tarjoa vaihtoehtoja. Lisää vähintään kolme erihintaista tuotetta, jotta vierailla on enemmän vaihtoehtoja ja saavutat ansiotavoitteesi helpommin. Hyvä tapa on määrittää tuotteille lähtö-, vakio- ja premium-hinnat. Yhdysvalloissa valokuvaaja voisi esimerkiksi tarjota puolen tunnin kuvauksen 50 dollarilla, henkilökohtaisen muotokuvauksen 50–150 dollarilla ja perhekuvauksen yli 150 dollarilla.
  • Mukauta tuotteitasi.Airbnb:n viestintätyökaluilla voit olla yhteydessä vieraisiin, mikä auttaa personoimaan palvelusi ja mukauttamaan hinnan.
  • Tarjoa erinomaista palvelua. Laadukkaammat materiaalit ja pienet lisäsilaukset ovat hyviä keinoja tehdä palvelustasi entistäkin erityisempi. Kosmetologi voisi esimerkiksi tarjota eteerisen öljyn maksutta.

Kaikkien tarjoajien, kuvien ja ilmoituksen tietojen pitää täyttää Airbnb-palveluita koskevat kriteerit ja vaatimukset.

Tässä artikkelissa esitetyt tiedot ovat voineet muuttua sen julkaisemisen jälkeen.

Airbnb
13. touko 2025
Oliko tämä hyödyllistä?