Hinnoittelustrategian tekeminen
Hinta on yksi tärkeimmistä asioista, jota vieraat pohtivat majapaikkaa valitessaan. Kohteesi voi olla todella upea, mutta jos sen hinta on korkeampi kuin vastaavien, lähellä olevien kohteiden, todennäköisesti menetät varauksia.
Vuonna 2022 kohteisiin, joiden hintoja muutettiin vähintään neljästi, varattiin yli 30 % enemmän öitä kuin muihin kohteisiin.* Selvitä näillä vinkeillä sinulle sopiva hinnoittelustrategia.
Tunne alueesi
Selvitä ensin Airbnb:n hausta, millaisia yökohtaisia hintoja veloitetaan vastaavista kohteista alueellasi. Mieti, millaista arvoa tarjoat vieraille ja pohdi esimerkiksi näitä asioita:
- Mikä on kohteen tyyppi: talo, huoneisto jne.
- Kuinka paljon tilaa vierailla on: koko asunto, yksityinen huone jne.
- Kuinka monelle vieraalle kohteessasi on kunnon nukkumapaikka: tarjoamiesi vuoteiden ja makuuhuoneiden lukumäärä
- Parhaat mukavuudet: wifi, keittiö, lemmikkieläimet sallittu jne.
Kun vertaat hintoja, valitse päivämäärät muutaman kuukauden päästä, jotta saat paremman käsityksen hinnoista. Jos valittuun päivään on vain viikko tai kaksi eikä kohteita ole varattu, niiden hinta voi olla liian korkea
On myös hyödyllistä selvittää, mitä muut majoittajat veloittavat kohteistaan eri vuodenaikoina. Näin voit asettaa sesonki- ja viikonloppuhinnat sopiviksi ja osaat myös ottaa huomioon erikoistapahtumat ja juhlapyhät. Alueesi matkustustrendit näkyvät Mahdollisuudet-keskuksessa.
Tarjoa paras hinta-laatusuhde
Asettamasi yökohtainen hinta ei ole vieraan maksama lopullinen hinta. Kokonaishintaan sisältyvät myös mahdolliset lisämaksut (siivouksesta, lisävieraista tai lemmikkieläimistä) sekä Airbnb:n palvelumaksu.
Vieraat voivat halutessaan valita näkyviin kokonaishinnat etukäteen paikoissa, joissa paikalliset säännöt eivät sitä jo edellytä. Kilpailukykyinen hinnoittelu voi auttaa kohdettasi erottumaan joukosta ja sijoittumaan korkeammalle hakutuloksissa, joissa asetetaan etusijalle kokonaishinta ja kohteen laatu verrattuna samankaltaisiin alueella sijaitseviin kohteisiin.
Kokeile näitä hinnoittelutyökaluja
Alennukset ja kampanjat
Alennusten ja kampanjoiden avulla voit tarjota tietyissä tilanteissa alhaisempia hintoja muuttamatta normaalia yökohtaista hintaasi. Nämä työkalut sopivat erilaisiin tilanteisiin, esimerkiksi ensimmäisiin varauksiin tai pidempiin majoittumisiin.
Pidemmät majoittumiset: Tarjoamalla viikko- ja kuukausialennuksia voit parantaa majoitusastetta, vähentää vieraiden vaihtuvuutta ja majoittaa vähemmällä vaivalla. Vuonna 2022 kaikista Airbnb:llä varatuista öistä 46 % oli osa viikon kestävää majoittumista tai pidempää.
Uudet kohteet: Tarjoamalla uuteen kohteeseen 20 %:n alennuksen yökohtaisesta hinnasta, voit paremmin houkutella vieraita kolmeen ensimmäiseen varaukseen. Airbnb:n tietojen mukaan tätä alennusta kohteessaan 30 ensimmäisen päivän aikana käyttävät majoittajat saavat ensimmäisen varauksen muita nopeammin.
Voi asettaa kohteelle saatavilla olevat alennukset ja kampanjat majoituskalenterista.
Esikatsele, mitä vieraat maksavat
Voit tarkistaa, miten muutoksesi vaikuttavat vieraiden maksamaan lopulliseen hintaan, johon sisältyvät palvelumaksut ja verot. Tästä työkalusta on hyötyä erityisesti, kun asetat alennuksia tai kampanjoita.
Jos haluat käyttää tätä työkalua, siirry hinnoitteluasetuksiisi ja valitse Esikatsele, mitä vieraat maksavat. Lisää majoittumisen tiedot, kuten varauksessa olevien vieraiden ja öiden määrä, niin näet erittelyn vieraan kokonaishinnasta ja omasta majoittajan maksustasi.
* Tiedot perustuvat sellaisiin ilmoituksiin kaikkialta maailmasta (paitsi Kiinasta, Venäjältä ja Ukrainasta), joissa oli varattavissa yksi tai useampi yö tammikuun ja syyskuun 2022 välillä ja joissa ei käytetty älykästä hinnoittelua. Varattuihin öihin vaikuttaa muitakin tekijöitä.
Tässä artikkelissa esitetyt tiedot ovat voineet muuttua sen julkaisemisen jälkeen.