Arvostelujen käyttäminen majoitusrutiiniesi parantamiseen

Arvosteluista saat selville, mikä toimii ja mikä ei.
Kirjoittanut Airbnb 4. toukok. 2021
Lukemiseen kuluu 2 min
Päivitetty 8. maalisk. 2023

Hyvistä arvosteluista näet, mistä vieraat pitävät kohteessasi. Myös negatiiviset palautteet auttavat sinua kehittymään majoittajana, vaikka niitä ei ole koskaan kiva saada. Huomioi arvostelut heti ensimmäisestä palautteesta lähtien, sillä niiden avulla voit oppia paremmaksi majoittajaksi.

Arvostelujen merkitys

"Palaute on erittäin tärkeää", sanoo Juliette, majoittaja- ja elämysjärjestäjäneuvoston jäsen Nairobista, Keniasta. "Majoittaminen on käytännönläheistä toimintaa, ja yllätyksiä voi tulla vastaan. Siksi on tärkeää huolehtia kohteesta ja valvoa sitä, sillä arvosteluista voi saada uutta tietoa."

Arvostelut rakentavat luottamusta yhteisössä ja auttavat kehittämään liiketoimintaasi. Näin voit oppia arvosteluista:

  • Lue kaikki arvostelut sekä vieraiden antama yksityinen palaute.

  • Päivitä ilmoitustasi tuomalla esiin positiivisissa arvosteluissa mainittuja asioita. Jos esimerkiksi saat vieraalta kiitosta hyvin varustellusta keittiöstä, lisää siitä kuva. Voit jopa lisätä kuvatekstiin lainauksen arvostelusta.

  • Negatiivisten arvostelujen tai saamasi yksityisen palautteen avulla voit tehdä parannuksia mukavuuksiin tai muokata kohteen kuvausta. Voi olla myös hyvä idea vastata arvosteluihin julkisesti osoittaaksesi, että otat palautteen huomioon.

Turhien lupausten karsiminen ja odotusten ylittäminen arvostelujen avulla

Menestyneet majoittajat eivät kaunistele liikaa kohteen ominaisuuksia ja tekevät kaikkensa tarjotakseen vieraanvaraisen majoituksen. "Pyrin aina välttämään turhia lupauksia ja ylittämään odotukset, jotta vieraat hyväksyvät paremmin pienet puutteet", sanoo Bongareessa, Australiassa toimiva supermajoittaja Max.

Esimerkki palautteen hyödyntämisestä:

  • Jos vieras mainitsee arvostelussa katumelusta, kerro ilmoituksen kuvauksessa, että kadulta voi kuulua ääniä (jotta et lupaa liikoja).
  • Kun vieraat kirjautuvat sisään, tarjoa heidän käyttöönsä korvatulpat tai unta edistävä äänilaite.

Jos kerrot rehellisesti mahdollisista haittapuolista, saat todennäköisemmin kohteeseesi sopivia vieraita ja voit välttyä negatiivisilta arvosteluilta.

Rakentavan palautteen pyytäminen vierailta

"Ihmiset ovat kirjoittaneet meille, että heillä oli mahtava vierailu mutta joitain asioita voisi vielä parantaa", sanoo Keshav, majoittaja- ja elämysjärjestäjäneuvoston jäsen New Delhistä, Intiasta. "Olemme todella ottaneet saamamme palautteen huomioon. Opin parhaiten puhumalla todellisille vieraille."

Pidä yhteyttä vieraisiin sisäänkirjautumisen jälkeen ja kerro, että olet tavoitettavissa, jos heillä on kysymyksiä tai ongelmia. Muutamia vinkkejä:

  • Käytä ajastettuja viestejä ollaksesi vieraisiin yhteydessä tärkeillä hetkinä, kuten varauksen, sisäänkirjautumisen tai uloskirjautumisen aikana.

  • Kysy ensimmäisen yön jälkeen vierailta, miten majoittuminen sujuu ja tarvitsevatko he apua. Pidempien majoittumisten aikana voit olla yhteydessä vieraisiin viikoittain.

  • Jos vieraat ilmoittavat jostain ongelmasta, ratkaise asia saman tien. Useimmat ihmiset ymmärtävät, että ongelmia voi ilmetä, kunhan pyrit selvittämään ne nopeasti.

Kehittyminen majoittajana arvostelujen avulla

"Varaan aina aikaa vastatakseni jokaiseen arvosteluun, olivatpa ne hyviä tai huonoja", kertoo Omar, supermajoittaja Mexico Citystä. "Vastaukseni näkyvät mahdollisille tuleville vierailleni."

Omar kertoo myös, että vieraan antama palaute veden lämpötilasta sai hänet korjaamaan asian. Kahdeksan kuukautta myöhemmin sama vieras majoittui uudelleen. "Rakentavat arvostelut tulisi aina ottaa huomioon", hän sanoo.

Jos luet arvostelut tarkkaan, voit kehittyä majoittajana. "Negatiivisia arvosteluja voi tulla, mutta ne eivät ole katastrofi", sanoo Alessandro, majoittaja Lombardiasta, Italiasta. "Perehdy negatiivisen arvion syihin ja tee muutoksia tarvittaessa."

Tässä artikkelissa esitetyt tiedot ovat voineet muuttua sen julkaisemisen jälkeen.

Airbnb
4. toukok. 2021
Oliko tämä hyödyllistä?