Ehdotukset näkyvät hakusyötteen kirjoittamisen jälkeen. Tarkista käyttämällä ylös- ja alas-nuolinäppäimiä. Valitse enter-painikkeella. Jos valinta on lause, kyseinen lause lähetetään hakuun. Jos ehdotus on linkki, selain siirtyy kyseiselle sivulle.
Ohjeet

Henkilöllisyytesi vahvistaminen

Tavoitteemme on, että vieraat, majoittajat ja elämysjärjestäjät voivat luottaa toisiinsa Airbnb:llä.

Yksikään vahvistusmenetelmä ei ole täysin varma, emmekä voi antaa takuita jonkun ihmisen henkilöllisyydestä. Haluamme kuitenkin, jotta kaikki voivat luottaa siihen, että Airbnb:llä vieraat, majoittajat ja elämysjärjestäjät ovat keitä he kertovat olevansa. Siksi pyrimme menettelyillämme vahvistamaan käyttäjiemme henkilöllisyyden.

Vaadimme majoittajia, uusia majoittajakumppaneita ja varauksia tekeviä vieraita vahvistamaan henkilöllisyytensä. Jos siis varaat majoituksen tai ryhdyt itse majoittajaksi, saatamme joutua vahvistamaan henkilötietosi, kuten virallisen nimesi ja osoitteesi, puhelinnumerosi sekä muut yhteystietosi.

Lisäksi saatamme pyytää sinulta kuvaa virallisesta henkilötodistuksestasi tai selfien, jos emme pysty vahvistamaan henkilöllisyyttäsi antamiesi henkilötietojen avulla. Tietyissä maissa vahvistusmenetelmät, jotka käyttävät antamiasi henkilötietoja, eivät välttämättä ole käytettävissä ja/tai tehokkaita. Joskus saatamme havaita poikkeavuuksia alustalla. Myös näissä tapauksissa pyydämme sinulta kuvaa virallisesta henkilötodistuksestasi ja/tai selfien. Henkilöllisyyden vahvistaminen saattaa olla pakollista myös joissakin elämyksissä.

Tutustu yksityisyydensuojaamme ja lue lisää luottamuksesta ja turvallisuudesta Airbnb:llä.

HUOMIOITAVAA

Jos käyttäjän kohdalla lukee "Henkilöllisyys vahvistettu" tai hänellä on merkki henkilöllisyyden vahvistamisesta, se on vain osoitus siitä, että kyseisen henkilön toimittamat tiedot on vahvistettu. Tässä prosessissa on turvatoimia, mutta ei ole takuuta siitä, että joku henkilö olisi se, joka hän väittää olevansa.

Miksi henkilöllisyys pitää vahvistaa?

Vahvistamme vieraiden, majoittajien ja elämysjärjestäjien henkilöllisyyden, jotta voimme

  • minimoida vilpillisen toiminnan
  • tehdä taustatarkistuksia lainsäädännön niin salliessa
  • noudattaa maksu- ja verolakeja sekä muita sovellettavia lakeja
  • tunnistaa ja tutkia turvallisuusongelmia, kuten pahoinpitelyjä tai ryöstöjä.

Prosessin vaiheet

Osana henkilöllisyyden vahvistamismenettelyä voimme pyytää sinua toimittamaan meille seuraavat tiedot:

  • Virallinen nimi, osoite ja/tai muut henkilötiedot: Joissain tapauksissa nämä riittävät vahvistamaan henkilöllisyyden. Huomaa, että tietyissä maissa vahvistusmenetelmät, jotka käyttävät meille antamiasi henkilötietoja, eivät välttämättä ole käytettävissä ja/tai tehokkaita, joten näissä tapauksissa pyydämme sinulta kuvaa virallisesta henkilötodistuksestasi ja/tai selfietä.
  • Kuva virallisesta henkilötodistuksesta: Todistus voi olla ajokortti, passi tai henkilökortti. Lue lisää hyväksymistämme virallisen henkilötodistuksen tyypeistä ja kaikista sallituista muokkauksista virallisen henkilötodistuksen kuvaan.
  • Selfie: Saatamme joutua pyytämään sinulta sinun itsestäsi ottamaa valokuvaa virallisesta henkilötodistuksestasi lähettämäsi kuvan lisäksi. Jos et pysty toimittamaan virallista henkilötodistustasi vastaavaa selfietä, ota meihin yhteyttä ja pyydä vaihtoehtoista vahvistusmenetelmää.

Huomaa: Jos majoittaminen on sinulle yritystoimintaa, sinua voidaan pyytää vahvistamaan joitain muita tilisi ja yritykseesi liittyvien tilien tietoja. Lisätietoja.

Jos saat tuloja majoituksen vuokraamisesta, elämysten järjestämisestä tai majoittajakumppanina toimimisesta asuessasi EU:n jäsenvaltiossa tai jos tulot saadaan EU:ssa sijaitsevasta kiinteistökohteesta, sinua pyydetään vahvistamaan tilisi lisätiedot. Lisätietoja.

Kuinka kauan henkilöllisyyden vahvistaminen kestää?

Kun olet lähettänyt tietosi, henkilöllisyytesi vahvistamiseen voi mennä jonkin aikaa. On tärkeää, että antamasi tiedot pitävät paikkansa sekä ovat tarkkoja ja ajan tasalla. Muuten käsittely voi kestää pidempään.

Henkilöllisyyden vahvistaminen tiliasetuksissa

Voit vahvistaa henkilöllisyytesi tiliasetuksissa lähettämällä kuvan virallisesta henkilötodistuksestasi. Voit tehdä tämän, kun luot tiliä tai päivität tilin tietoja.

Onko sinulla ongelmia?

  • Tarkista viestisi: Sinulle on voitu lähettää lisätietoja tekstiviestillä, sähköpostilla tai puhelimitse. Luuletko, että sinulta on jäänyt sähköpostiviesti väliin? Lue syitä tähän.
  • Myönnä kameran käyttöoikeus: Airbnb-sovellus tai selain voivat tarvita kameraasi. Eikö ongelma ratkennut vieläkään? Päivitä sivu tai sovellus.
  • Käytä korkealaatuisia kuvia: Ota kuvasi hyvin valaistussa huoneessa ja tarkista, että kasvosi näkyvät selkeästi. Sovita myös tiedot valkoisten viivojen sisäpuolelle. Automaattitilan avulla sovellus voi ottaa automaattisesti korkealaatuisia kuvia. Voit kuitenkin ottaa sen pois päältä ja kuvata manuaalisesti. Voit käyttää uskonnollista päähinettä, mutta varmistathan, että näemme silmäsi, nenäsi ja suusi.
  • Lähetä kuvat alkuperäisestä (ei kopioidusta), ehjästä ja voimassa olevasta henkilötodistuksesta: Emme voi hyväksyä virallisen henkilötodistuksen valokopiota, PDF-tiedostoa tai muuta digitaalista kopiota. Varmista, että profiilikuva on selkeä eikä siinä ole tahroja. Jos henkilötodistuksessa on kaksi puolta, kuten ajokortissa tai kansallisessa henkilökortissa on, lähetä kuvat sekä etu- että kääntöpuolesta.  Lue lisää virallisen henkilötodistuksen lähettämisestä ja esimerkiksi sijaintiasi koskevista maakohtaisista ohjeista.
  • Ota kuva suoraan virallisesta henkilötodistuksesta: Jos kuva esittää toisen matkapuhelimen tai tietokoneen näytöllä olevaa henkilötodistusta, sitä ei hyväksytä.

Missä tilanteissa vahvistamme henkilöllisyytesi?

Sinun pitää vahvistaa henkilöllisyytesi vieraana, kun varaat kohteen majoittumista varten, ja tilanteissa, joissa elämysjärjestäjä vaatii sitä, kun varaat elämyksen. Majoittajana tai elämysjärjestäjänä sinun pitää vahvistaa henkilöllisyytesi, kun luot ilmoitusta tai elämystä ensimmäistä kertaa tai jos sinut on kutsuttu toimimaan uutena majoittajakumppanina.

Majoittajia ja elämysjärjestäjiä voidaan pyytää vahvistamaan henkilöllisyytensä säännöllisin väliajoin lainsäädännön noudattamiseen liittyvistä syistä. Jos majoittaja tai elämysjärjestäjä ei vahvista pyydettäessä henkilöllisyyttään, hän ei voi saada uusia varauksia ennen kuin asia on hoidettu.

Varaukset

Jos olet varaamassa majapaikkaa vieraana, sinun pitää vahvistaa henkilöllisyytesi. Jos olet varaamassa elämystä, henkilöllisyys pitää vahvistaa, jos elämysjärjestäjä sitä edellyttää.

Jos emme pysty vahvistamaan henkilöllisyyttäsi varauksen yhteydessä antamiesi tietojen perusteella, pyydämme sinua vahvistamaan henkilöllisyytesi muulla tavalla, kuten ilmoittamalla virallisen nimesi, osoitteesi tai muita yhteystietoja. Lisäksi saatamme pyytää sinulta kuvaa virallisesta henkilötodistuksestasi tai selfien, jos emme pysty vahvistamaan henkilöllisyyttäsi näiden tietojen avulla.

Tietyissä maissa vahvistusmenetelmät, jotka käyttävät antamiasi henkilötietoja, eivät välttämättä ole käytettävissä ja/tai tehokkaita. Näissä tapauksissa pyydämme sinulta kuvaa virallisesta henkilötodistuksestasi.

On tärkeää, että antamasi tiedot pitävät paikkansa sekä ovat tarkkoja ja ajan tasalla. Muuten käsittelyyn voi mennä pidemmän aikaa. Mitä nopeammin annat nämä tiedot, sitä nopeammin voimme vahvistaa varauksesi ja auttaa sinua pääsemään matkaan.

HUOMIOITAVAA

Jos yrität tehdä varausta, on erittäin tärkeää toimittaa meille tarvittavat tiedot viimeistään ilmoittamassamme määräajassa.

Varaustasi ei voida vahvistaa, jos emme pysty vahvistamaan henkilöllisyyttäsi ennen asetettua määräaikaa.

Ilmoitukset

Jos luot ilmoitusta majoitukselle tai elämykselle ensimmäistä kertaa, sinun pitää vahvistaa henkilöllisyytesi tilin luomisen yhteydessä antamiesi tietojen avulla.

Jos antamiasi henkilötietoja käyttävät vahvistusmenetelmät eivät ole käytettävissä ja/tai tehokkaita asuinmaassasi tai jos emme pysty vahvistamaan henkilöllisyyttäsi tällä menetelmällä, pyydämme sinulta kuvaa virallisesta henkilötodistuksestasi. Ilmoitustasi ei julkaista, ennen kuin tämä vaihe on suoritettu.

Jos sinut on kutsuttu majoittajakumppaniksi toisen majoittajan kohteeseen, sinun pitää vahvistaa henkilöllisyytesi, ennen kuin voit hyväksyä kutsun.

Jos toimit jo majoittajana, ensisijaiseksi majoittajaksi ilmoitettuna majoittajakumppanina tai elämysjärjestäjänä, sinun pitää vahvistaa henkilöllisyytesi mahdollisimman pian. Jos et vahvista henkilöllisyyttäsi, kalenterisi voidaan sulkea tai tällä voi olla muita seurauksia.

Jos toimit jo majoittajana, ensisijaiseksi majoittajaksi ilmoitettuna majoittajakumppanina tai elämysjärjestäjänä, sinun pitää vahvistaa henkilöllisyytesi mahdollisimman pian. Jos et vahvista henkilöllisyyttäsi, kalenterisi voidaan sulkea tai sillä voi olla muita seurauksia.

Jos kalenterisi suljetaan vahvistamattoman henkilöllisyyden vuoksi, et voi saada uusia varauksia, ennen kuin olet hoitanut asian.

Majoittajat ja elämysjärjestäjät voivat vahvistaa henkilöllisyytensä erillisellä henkilöllisyyden vahvistamissivulla. Toiminnot tällä sivulla:

  • Voit ladata kuvan henkilötodistuksestasi.
  • Voit ottaa kuvan henkilötodistuksesta verkkokameralla.

Vahvistusmerkki

Tilit, joilla henkilöllisyys on vahvistettu, tunnistaa Henkilöllisyys vahvistettu -merkistä. Kun henkilöllisyys on vahvistettu tilillä, merkki näkyy sekä vieraan että majoittajan tai elämysjärjestäjän roolissa.

Jos olet vahvistanut henkilöllisyytesi ja myöhemmin muutat nimeäsi tai muita henkilötietoja tai poistat virallisen henkilötodistuksen profiilistasi, voit menettää Henkilöllisyys vahvistettu -merkin. Jos näin käy, sinun pitää vahvistaa henkilöllisyytesi uudelleen tehdäksesi varauksia tai hyväksyäksesi ilmoituksia.

Huom. Osa yritysmajoittajista voi luoda useita tilejä kohteidensa hallinnoimiseksi. Näissä tapauksissa Henkilöllisyys vahvistettu -merkki ei välttämättä aina näy yhdistetyillä majoittajatileillä, vaikka tiliä käyttävän yrityksen tili olisi vahvistettu. Lue lisää yrityksen vahvistamisesta.

Missä tieto henkilöllisyyden vahvistamisesta näkyy?

Tieto henkilöllisyytesi vahvistamisesta voi näkyä ilmoituksessasi merkinnällä "henkilöllisyys vahvistettu" tai eri puolilla Airbnb:tä punaisena merkkinä, jossa profiilikuvasi vieressä on valintamerkki. Tieto henkilöllisyytesi vahvistamisesta näkyy myös profiilissasi kohdassa [Sinun nimesi] – vahvistetut tiedot.

Jakamamme tiedot

Henkilötietojasi käsitellään yksityisyydensuojamme mukaisesti, eikä niitä jaeta majoittajille, elämysjärjestäjille tai vieraille.

Voimme jakaa henkilötietosi valtuutetuille kolmannen osapuolen palveluntarjoajille henkilöllisyyden vahvistamiseen liittyvien tehtävien tukemiseksi. Tällaisia vaiheita ovat esimerkiksi henkilöllisyyden vahvistaminen, henkilötodistusasiakirjojen todentaminen sekä taustatarkistukset (sovellettavan lainsäädännön rajoissa).

Tietojesi käyttötavat

Vain valtuutetuilla Airbnb:n työntekijöillä ja valtuutetuilla kolmannen osapuolen palveluntarjoajilla on pääsy toimittamiisi tietoihin. Kaikki tiedot tallennetaan ja lähetetään suojatusti ja suojattua salausta käyttäen.

Käsittelemme tietoja niihin tarkoituksiin, joita varten ne on kerätty, yksityisyydensuojassamme esitetyllä tavalla. Katso alta esimerkkejä.

  • Käsittelemme virallista nimeäsi, osoitettasi ja syntymäaikaasi sekä muita toimittamiasi henkilötietoja
    • yllä kuvatun henkilöllisyyden vahvistamisprosessin tukemiseen
    • turvallisuusongelmiin vastaamiseen ja niiden tutkimiseen käyttäjiemme ja koko yhteisön suojelemiseksi Airbnb-palvelussa
    • Airbnb:n yhteisöohjeiden noudattamiseen
    • maksu- ja verolakien ja muiden sovellettavien lakien noudattamiseen.
    • vilpillisen toiminnan tunnistamiseen
    • taustatarkistusten tekemiseen lainsäädännön niin salliessa.
  • Käsittelemme virallista henkilötodistustasi
    • yllä kuvatun henkilöllisyyden vahvistamisprosessin tukemiseen
    • turvallisuusongelmiin vastaamiseen ja niiden tutkimiseen alustan käyttäjien ja koko yhteisön osalta
    • lainvalvontatutkimuksiin vastaamiseen ja niissä avustamiseen
    • maksu- ja verolakien ja muiden sovellettavien lakien noudattamiseen.

Poistamme viralliset henkilötodistukset sen jälkeen, kun yllä mainittuja tarkoituksia vastaava säilytysaika on kulunut. Huomioimme myös kaikki säilytysvaatimukset, jotka perustuvat lainsäädännön noudattamiseen. Kun henkilötodistuksesi on poistettu, säilytämme edelleen henkilötietojasi tilisi hallintaa, lainsäädännön noudattamista ja yleisiä turvallisuussyitä varten.

Majoittajan tai elämysjärjestäjän vaatimukset

Majoittaja voi pyytää varaamisen jälkeen henkilötodistusta, jos vaatimus sisältyy talon sääntöihin varaushetkellä tai jos sitä vaaditaan majoittajaan sovellettavien lakien tai sopimusvelvoitteiden noudattamiseksi.

Joillain alueilla lait vaativat vieraita rekisteröitymään paikallisille viranomaisille. Sen voi tehdä suoraan paikallisille viranomaisille tai majoituspaikassa. Jos tällainen vaatimus on voimassa, rekisteröintipyynnön voi esittää aamiaismajoituksen, hostellin, hotellin, huoneistokohteen tai jonkin muun Airbnb:llä ilmoitetun majoituskohteen majoittaja.

Oliko tästä artikkelista apua?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Hanki ohjeita varausten hallintaan, tilisi käyttämiseen ja moneen muuhun asiaan.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy