Jätä sisältö väliin
    Siirry eteenpäin päästäksesi ehdotettuihin tuloksiin
    Vastauksia kysymyksiinne COVID-19:stä

    Vastauksia kysymyksiinne COVID-19:stä

    Tätä käytäntömme ja uudet ohjelmamme tarkoittavat sinulle.
    Kirjoittanut Airbnb 5. maaliskuuta 2020
    Lukemiseen kuluu 6 min

    Päivitetty 13.5.2020

    Tiedämme, että koronavirustautiin (COVID-19) liittyy paljon epävarmuutta, eikä myöskään tiedetä, miten se vaikuttaa sinuun ja majoitustoimintaasi. Tuemme maailmanlaajuista yhteisöämme: seuraamme esittämiänne kysymyksiä ja vastaamme joihinkin niistä täällä. Päivitämme tätä sivua tilanteen kehittyessä ja sitä mukaa, kun saamme uusia vastauksia.

    Mikä on lieventävien asianhaarojen käytäntö, ja mitkä varaukset ovat kelpuutettuja?
    Airbnb:n lieventävien asianhaarojen käytännön ansiosta vieraat ja majoittajat voivat peruuttaa veloituksetta, jos he ovat esimerkiksi loukkaantuneet tai sairastuneet vakavasti tai jos heihin vaikuttavat matkustusrajoitukset, luonnonkatastrofi tai tilanteet, joita ei voi ennakoida. Koska Maailman terveysjärjestö (WHO) julisti COVID-19:n pandemiaksi, tätä käytäntöä voidaan soveltaa kelpuutettuihin* varauksiin, jotka on tehty viimeistään 14.3. Viimeisimmät tiedot käytännöstä sekä kelpuutetut päivät ja sijainnit löydät tästä apukeskuksen artikkelista.Suosittelemme, että tarkistat päivitykset kahden viikon välein.

    *Tämä ei koske Manner-Kiinan sisäisiä matkoja. Katso täältä lisätietoja. Luxe- ja Luxury Retreats -varauksia suojaa Luxe-vieraan hyvityskäytäntö.

    Mitä Airbnb tekee vähentääkseen peruutusten vaikutusta majoittajiin?
    Osallistumme 250 miljoonalla dollarilla (USD) vieraiden tekemien COVID-19-peruutusten kustannuksiin. Jos vieraan peruuttama varaus kuuluu lieventävien asianhaarojen käytäntömme piiriin, maksamme 25 % siitä summasta, jonka olisit saanut peruutetusta varauksesta oman peruutusehtosi perusteella. Jos olisit esimerkiksi saanut 400 dollaria (USD) normaalin peruutusehtosi mukaan, maksamme sinulle siitä 25 % eli 100 dollaria (USD).

    Muistathan, että tukimaksuja maksetaan vain ennen 15.3. tehdyistä ja sittemmin peruutetuista varauksista, joiden sisäänkirjautumispäivä olisi ollut 14.3.–31.5. Lisätietoja saat osoitteesta Airbnb.com/250MSupport. Voit myös siirtyä varausten ohjauspaneeliin saadaksesi lisätietoja peruutuksista ja mahdollisista tukimaksuista.

    Miksi Manner-Kiinassa toimivat majoittajat ja elämysjärjestäjät eivät ole oikeutettuja maksuihin 250 miljoonan dollarin (USD) rahastosta?
    Yrityksemme toimii Manner-Kiinassa itsenäisenä yksikkönä, joten meillä on erillinen 10 miljoonan dollarin (USD) avustusrahasto, josta avustamme yhteisöämme Manner-Kiinassa.

    Vieras peruutti juuri. Mitä tapahtuu seuraavaksi?
    Tiedämme, että peruutukset voivat olla häiritseviä, vaikka peruutus tehtäisiin ymmärrettävästä syystä. Muistathan, että koronavirus on vaikuttanut vieraisiin, jotka peruuttavat varauksensa lieventävien asianhaarojen käytäntömme perusteella, ja että peruuttamalla he edistävät koko yhteisön hyvinvointia. Jos vieraasi peruuttavat varauksensa tämän käytännön mukaan, heillä on mahdollisuus saada täysi hyvitys tai Airbnb:n matkustuspisteitä (kun niitä on saatavilla). Ilmoitamme sinulle asiasta ja avaamme automaattisesti kalenterisi päivät, jotta voit majoittaa muita vieraita. Emme peri peruutetusta varauksesta mitään maksuja.

    Mitä minun pitää tehdä, jos vieraan majoittaminen saa minut tuntemaan oloni epämukavaksi?
    Ymmärrämme, jos olet huolissasi vieraan majoittamisesta näinä epävarmoina aikoina. Ennen kuin peruutat varauksen, muistathan, että Airbnb:llä on syrjinnän vastainen käytäntö. Muistathan suhtautua jokaiseen matkailijaan ennakkoluulottomasti ja kunnioittavasti. Se tarkoittaa, että sinun täytyy tehdä jokainen varaus- ja peruutuspäätös samojen normien mukaisesti. Olemme hahmotelleet muutamia ohjeita ja kysymyksiä, joita voit harkita esittäväsi saadaksesi tarvitsemasi tiedot.

    Voinko tehdä jotain minimoidakseni tilanteen vaikutuksen majoitustoimintaani tai elämyksiini?
    Vaikka monet matkailijat ovatkin päättäneet jäädä kotiin näinä epävarmoina aikoina, on vielä niitäkin, jotka harkitsevat lähilomia ja suunnittelevat tulevia matkojaan. Jotta vastaisimme näiden vieraiden tarpeisiin, pyrimme korostamaan ilmoituksia, joissa on käytössä joustava peruutusehto. Olemme myös koonneet muutamia vinkkejä, joiden avulla voit minimoida koronavirustaudin (COVID-19) vaikutuksen toimintaasi, ja jatkamme yhteisömme tukemista näinä vaikeina aikoina.

    Miten Airbnb tukee majoittajia, jotka tarjoavat joustavampia majoittumisia?
    Olemme kehittäneet erilaisia työkaluja ja ohjelmia, jotta majoittajien/elämysjärjestäjien ja vieraiden olisi helpompi luovia epävarmassa tilanteessa ja tehdä joustavia matkasuunnitelmia.

    • Vieraiden on nyt helpompi löytää kohteita, joissa on käytössä joustava peruutusehto – esimerkiksi uuden hakusuodattimen avulla niitä on helppo löytää.
    • Otimme myös käyttöön työkalun, jonka avulla majoittajien tai elämysjärjestäjien on helppo antaa hyvitys vieraille, joiden täytyy peruuttaa.

    Lisätietoja joustavien peruutusten tarjoamisesta

    Veloittaako Airbnb palvelumaksun peruutetuista varauksista?
    Kun varauksia peruutetaan lieventävien asianhaarojen käytännön mukaisesti, vieraat voivat valita joko täyden hyvityksen tai palvelumaksujamme vastaavan määrän matkustuspisteitä (kun niitä on saatavilla). Emme myöskään peri peruutusmaksuja majoittajilta tai elämysjärjestäjiltä, joiden täytyy peruuttaa kelpuutettujen syiden takia.

    Haluamme myös selventää, että palvelumaksumme hyvitetään kokonaisuudessaan tai suoritetaan matkustuspisteinä jokaisesta kelpuutetusta peruutuksesta.

    Olen Airbnb-elämysjärjestäjä. Mitä minun pitäisi tietää?
    Useimmissa paikoissa lähielämykset keskeytettiin 18.3., ja keskeytys kestää ainakin 30.5.2020 asti. Teimme tämän vaikean päätöksen, koska elämykset on suunniteltu tuomaan ihmiset yhteen ja terveysjärjestöt ympäri maailmaa ovat neuvoneet välttämään tällaista vuorovaikutusta, sillä sen välttäminen on yksi tehokkaimmista tavoista suojella yhteisöjä. Olemme alkaneet käynnistää lähielämyksiä uudelleen joissakin maissa. Harkitsemme lähielämysten käynnistämistä uudelleen maassa tai alueella, jossa tilanne on vakaa ja lakisääteiset rajoitukset poistettu.

    Nyt olemme kuitenkin innostuksella aloittaneet verkossa järjestettävät elämykset – niiden avulla elämysjärjestäjät voivat ansaita rahaa, olla yhteydessä muihin ja jakaa kiinnostuksensa muiden kanssa. Voit tehdä hakemuksen verkossa toteutettavan elämyksen järjestämisestä heti ja meiltä saat ohjeita, joiden avulla pääset alkuun. Lisätietoja osoitteesta Airbnb.com/OnlineHost

    Miten voin osaltani estää COVID-19:n kaltaisten sairauksien leviämisen?
    Siivousrutiinin parantaminen on yksi parhaista tavoista suojella itseäsi ja vieraitasi sairastumiselta. Olemme koonneet siivousvinkkejä ja hygieniasuosituksia Yhdysvaltain tautikeskuksen (CDC) ohjeiden perusteella. Julkaisemme myös asiantuntijoiden tuella laaditut tehostetun siivouksen ohjeet, joissa kuvattujen työvaiheiden ansiosta siivoamisessa ei ole epäselvyyttä.

    Tapahtumia peruutetaan. Kattaako Airbnb:n lieventävien asianhaarojen käytäntö nämä varaukset?
    Tiedämme, että monet matkailijamme varaavat Airbnb-majoituksen osallistuakseen tapahtumiin, kuten Coachella, SXSW tai Mobile World Congress. Jos tapahtuma on peruutettu eikä lieventävien asianhaarojen käytäntömme kata varausta, kehotamme vieraita tarkistamaan varauksensa peruutusehdon ja keskustelemaan majoittajan kanssa vaihtoehdoista.

    Otimme käyttöön työkalun, jolla majoittajat voivat hyvittää tällaiset varaukset, joita lieventävien asianhaarojen käytäntömme ei kata.

    Majoitan Airbnb Luxe- tai Luxury Retreats -kohteessa. Koskeeko lieventävien asianhaarojen käytäntö minua?
    Ei. Lieventävien asianhaarojen käytäntöämme ei myöskään sovelleta Airbnb Luxe- tai Luxury Retreats -varauksiin, joihin sovelletaan erillistä Luxe-vieraan hyvityskäytäntöä.

    Tarvitsen apua. Mistä löydän tietoja verkosta?
    Tiedämme, että voi olla turhauttavaa joutua odottamaan vastausta. Olemme sitoutuneet auttamaan sinua, jotta saat tarvitsemasi tiedot, minkä vuoksi olemme luoneet Airbnb.com/COVID-tietosivun. Tämän lisäksi pyrimme jatkossakin vastaamaan puheluihisi, chat-viesteihisi ja sähköposteihisi mahdollisimman nopeasti.

    Monet yleisimmät ongelmat voidaan ratkaista verkossa, erityisesti jos kyseessä on varaus, jonka lieventävien asianhaarojen käytäntömme kattaa. Lisäksi voit etsiä vastauksia apukeskuksestamme. Monet teistä ovat antaneet omia vinkkejään ja tukea yhteisökeskuksessamme.

    Minulla on vielä kysyttävää. Keneen otan yhteyttä?
    Kehotamme sinua ottamaan yhteyttä yhteisötukeemme, jos sinulla on kysyttävää tai tarvitset apua varausten peruuttamisessa. Toivomme sinulta kärsivällisyyttä, sillä asetamme etusijalle pikaista tukea tarvitsevat matkailijat. Otathan meihin yhteyttä vain, jos varauksesi alkaa seuraavien 72 tunnin kuluessa. Jos sinulla on kiireellistä asiaa, etsi vastauksia myös Airbnb.com/COVID-tietosivulta tai apukeskuksesta.

    Tiedämme, miten paljon haittaa COVID-19:stä tai muusta vastaavasta voi olla yrityksesi toiminnalle, ja olemme täällä apunasi. Kiitos yhteistyöstä yhteisömme turvallisuuden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi.

    Tässä artikkelissa esitetyt tiedot ovat voineet muuttua sen julkaisemisen jälkeen.

    Airbnb
    5. maaliskuuta 2020
    Oliko tämä hyödyllistä?